Ideer om undervisningsopplegg nummer 2
Jeg velger å legge frem denne oppgaven som en CASE for elevene på VG1 nivå. Elevene skal jobbe sammen i grupper på to eller tre. Casen kan f.eks være som følger:
CASE: Barn, ernæring og tannhelse.
Du jobber i en barnehage. Et av dine primærbarn klager over stadig vondt i tennene, og du har observert at barnet har missfarging på flere tenner. På matpakken har barnet ofte sjokoladepålegg, og medbragt sjokolademelk. Når barnet kommer i barnehagen på morgenen har det ofte med seg tåteflaske med Coca-Cola. Barnets mor snakker lite norsk, og du vet at far som snakker bedre norsk sjelden følger og henter i barnehagen.
-Hvordan kan dette barnets kosthold gå ut over barnets helse?
-Hva kan dere som ansatte i en barnehage gjøre for å drive forebyggende tannhelsearbeid?
-Hvordan sette opp regler for alle barn i barnehagen når det gjelder medbrakt mat?
-Hvordan kan dere kommunisere med barnets foresatte på en slik måte at dere får økt foreldrenes forståelse for betydningen av riktig kosthold for barnets helse og velvære?
-Lag forslag til et måltid i barnehagen som er enkelt å tilbrede, og som har et bra energi og næringsinnhold.
Legg inn deres egne refleksjoner rundt oppgaven på klassens felles BLOGG side. Husk å skrive hvilken gruppe dere er.
Ved å gi elevene på VG1 en slik CASE vil de måtte bruk flere av de "Grunnleggjande ferdigheiter i felles programfag" som å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og tilegne seg ny kunnskap og innsikt, og å kunne bruke digitale verktøy og kunne vurdere energi og næringsinnhold i måltid og fremstille informasjon.
Elevene vil også måtte komme inn på flere av kompetansemålene i felles programfag som f.eks:
HELSEFREMJANDE ARBEID:
-gjere greie for samanhengar mellom helse og livsstil
-setje saman enkle måltid og vurdere energi-og næringsinnhaldet i tråd med tilrådingar om eit sunt kosthald frå helsstyresmaktene
KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING:
-grunngi og vurdere eigne haldningar og veremåtar når omsorg og utvikling hos brukaren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre
-gjere greie for kva som kjenneteiknar kommunikasjon som fremjar helse, trivsel og velvære, og sjøv medverke til det
YRKESUTØVING:
-gi døme på korleis brukaren kan stimulerast til læring og opplevingar, uavhengig av alder, kulturtilhøyring og funksjonsnivå
Dette er bare en ide om noe vi kan jobbe videre med i gruppa, så får vi se om vi syns at dette er noe i nærheten av det som det står i punkt 4) i oppgave 3: Gruppa utarbeider ideer til praktiskteoretisk undervisningsopplegg slik at flere av kvalifikasjonskravene dere har kommet frem til gjennom analysen blir ivaretatt.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar